NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
100 - (1874) وحدثنا
عبيدالله بن
معاذ. حدثنا
أبي. ح وحدثنا
محمد ابن المثنى
وابن بشار.
قالا: حدثنا
يحيى بن سعيد.
كلاهما عن
شعبة، عن أبي
التياح، عن
أنس بن مالك.
قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم (البركة
في نواصي
الخيل).
{100}
Bize yine Ubeydullah b.
Muâz rivayet etti. (Dediki): Bize babam rivayet etti. H.
Bize Muhammed b. Müsennâ
ile İbni Beşşâr da rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize Yahya b. Saîd rivayet
etti. Her iki râvî Şube'den, o da Ebu'l-Tcyyâh'dan, o da Enes b. Mâlik'den
naklen rivayet etmişlerdir. Enes şöyle demiş: Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem):
«Bereket atların
alınlarındadır.» buyurdular.
(1874) - وحدثنا
يحيى بن حبيب.
حدثنا خالد
(يعني ابن الحارث).
ح وحدثني محمد
بن الوليد.
حدثنا محمد بن
جعفر. قالا:
حدثنا شعبة عن
أبي التياح.
سمع أنسا يحدث
عن النبي صلى
الله عليه
وسلم، بمثله.
{…}
Bize Yahya b. Habîb de
rivayet etti. (Dediki): Bize Hâlid (yâni İbni'l-Harîs) rivayet etti. H.
Bana Muhammed b. Velîd
de rivayet elti. (Dediki): Bize Muhammed b. Ca'fer rivayet etti. Her iki râvî demişler
ki: Bize Şu'be, Ebu't-Teyyâh'dan rivayet etti. O da Enes'i Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'den bu hadîsin mislini rivayet ederken dinlemiş.
İzah:
Bu hadîsin İbni Ömer ve
Urve rivayetlerini Buhari «Cihâd» bahsinde; Urve rivayetini Tirmizi ile îbni
Mâce «Cihâd» da; Nesâî «Hayl» bahsinde; Enes rivayetini Buhari «Kitâbü'I-Cihâd»
ile «Alâmâtü'n-Nübüvve» de; Nesâî «Hayl» de tahric etmişlerdir.
At'ın alnından murad:
Alnına sarkan yelesidir. Hattâbî ve diğer bâzı âlimler alın kelimesinin atın
bütününden kinaye olduğunu söylemişlerdir. «Hayır düğümlenmiştir.» cümlesinden
murâd: hayır onlardan, düğümlenmiş gibi ayrılmaz demektir. Burada bir istiâre-i
mekniyye vardır. Çünkü hayır mahsûs şeylerden değildir kî, alının üzerine
düğümlensin. Lâkin burada aklî olan şey, hissinin cinsine katılmış ve mubâleğa
yolu ile hissiye verilen hüküm ona da verilmiştir. Alını zikretmek istiareyi
tecrîd içindir.